W Warszawie, tak jak w innych dużych miastach zdarza się, że dzieci idące do szkoły przez zatłoczone ulice doświadczają trudnych sytuacji. Przemyślane planowanie urbanistyczne powinno zapewniać im bezpieczne trasy. Arup, międzynarodowy lider w zakresie zrównoważonego projektowania, zaprezentował za pomocą technologii VR, z jakimi problemami mierzą się aktualnie w Warszawie dzieci podczas drogi do szkoły. Przestawił także alternatywną, lepszą rzeczywistość. Jak zatem mogłaby wyglądać idealna droga dzieci do szkoły? Mieszkańcy Warszawy uczestniczący w jednym ze spotkań prowadzonych przez Fundację Na Miejscu, dzięki technologii VR mogli zobaczyć na własne oczy, prowadzącą przez ulicę Koncertową trasę do szkoły jednej z uczennic – Zosi. Bohaterka zaczęła opowiadać o sytuacjach na ulicy oraz wyzwaniach, jakim codziennie stawia czoło. Wizualizacja miała na celu uświadomić uczestnikom konsultacji, jak istotne jest planowanie urbanistyczne, a także przybliżyć codzienne trudności, z jakimi borykają się dzieci i rodziny, poruszające się po zatłoczonych drogach. Zestawy VR przedstawiające wizualizację są regularnie używane przez Fundację Na Miejscu i Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie podczas spotkań prowadzonych z młodzieżą, ale także z decydentami i innymi interesariuszami. Projekt jest częścią inicjatywy REALLOCATE, skupiającej 37 partnerów z 12 krajów Europy, której celem jest poprawa zrównoważonej mobilności miejskiej. Działanie stało się przykładem zastosowania wirtualnej rzeczywistości we wspieraniu wydarzeń z udziałem społeczności lokalnych.– Mimo tego, że każdy z nas był kiedyś dzieckiem, społeczeństwo często zapomina o perspektywie najmłodszych uczestników przestrzeni publicznych. Ich potrzeby bardzo różnią się od potrzeb dorosłych a w dodatku konieczne jest zapewnienie im większego bezpieczeństwa oraz udogodnień, w szczególności w zatłoczonych miastach. W związku z tym zrównoważone planowanie urbanistyczne musi uwzględniać przyjazne otoczenie dla najmłodszych, a także prowadzić działania zwiększające świadomość społeczną o konieczności wprowadzenia zmian. Właśnie taki cel ma opracowana przez nas wizualizacja VR, którą można zobaczyć między innymi na spotkaniach organizowanych przez Fundację na Miejscu w Warszawie – mówi Gerna van Jaarsveld, Associate Transport Planner w Arup.
Przyjazna droga dzieci do szkoły
Na wizualizacji VR w pierwszej kolejności można zobaczyć, jak główna bohaterka Zosia, jadąc rowerem do szkoły, musi wykonywać slalom między samochodami na drodze w pobliżu szkoły oraz domyślić się, w którą stronę pojedzie skręcające auto. Dodatkowo spaliny zmuszają ją do zakrywania nosa. Natomiast alternatywny sposób dojazdu, którym jest jazda na hulajnodze, wiąże się ze zwiększonym ryzykiem kolizji. W drugiej części filmu dziewczynka dzieli się wizją innej trasy, która jest bezpieczna i przyjemniejsza. Jej koncepcja powstała na bazie pomysłów dzieci i młodzieży ze Szkoły Podstawowej nr 303. W tym wariancie dziewczynka nie musi już przemykać między samochodami, droga jest wyraźnie oznakowana, a elementy artystyczne i bariery spowalniają ruch. Parkingi zostały zastąpione ławkami i zielenią. Priorytetem stał się ruch pieszych i rowerzystów. W ten sposób cichsze, wolne od samochodów przestrzenie zapewniają bardziej komfortowe, i przyjazne środowisko dla lokalnej społeczności.W całej wizualizacji perspektywa Zosi przypomina o wpływie decyzji dotyczących planowania urbanistycznego na naszą rzeczywistość. Natomiast zaprezentowane doświadczenia dziewczynki mają w przystępny sposób uświadomić uczestnikom spotkań, z jakimi codziennymi wyzwaniami borykają się dzieci i rodziny, poruszając się po zatłoczonych ulicach. Wyobrażając sobie bezpieczniejszą i przyjemniejszą podróż, Zosia pokazała transformacyjny potencjał przemyślanego projektowania miast.
Kadr z wizualizacji VR drogi dzieci do szkoły w Warszawie, Arup
Wirtualna rzeczywistość angażuje interesariuszy
Zastosowanie wirtualnej rzeczywistości do przeprowadzenia wizualizacji w ramach spotkań Fundacji Na Miejscu w Warszawie pokazuje, jak technologia może zmieniać współczesne projektowanie, już na wczesnym etapie zaangażowania interesariuszy. Tego rodzaju doświadczenie realistycznie przedstawia obecną sytuację, prezentując wiele złożonych informacji w przystępny sposób. Wykorzystanie VR może zwracać uwagę na istotne kwestie, przybliżać trudną do zrozumienia perspektywę i poprawiać zaufanie do dużych projektów.– Wirtualna rzeczywistość od lat jest częścią projektowania. W Arup często używamy VR, aby zaprezentować obraz planowanego budynku inwestorom oraz upewnić się, że projekt w pełni odpowiada ich potrzebom. Wykorzystanie tej technologii do edukacji lokalnych społeczności to kolejny poziom, który ułatwia zaangażowanie interesariuszy i przybliżenie im ważnych informacji w przystępny sposób – mówi Michael Galbraith, Senior Designer w Arup.Wizualizacja VR przedstawiająca warszawskie ulice została opracowana przez zespoły Arup w Dublinie, Warszawie i Manchesterze w partnerstwie z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawa i Fundacją Na Miejscu. Stworzono ją w ramach inicjatywy REALLOCATE, finansowanej przez program Unii Europejskiej Horyzont Europa i koordynowanej przez University College Dublin. W projekcie bierze udział 37 partnerów z 12 krajów Europy, w tym władze lokalne, instytucje akademickie, firmy konsultingowe w zakresie mobilności, stowarzyszenia transportu publicznego, sieci miejskie i organizacje non-profit.