Supermoce, które pomogą nam uratować planetę. Jak uczyć dzieci ekoempatii?

Supermoce, które pomogą nam uratować planetę. Jak uczyć dzieci ekoempatii?

Ochrona środowiska jest obecnie ważnym tematem, który nie powinien być traktowany jako tymczasowa moda. Wpajanie dzieciom dobrych nawyków i właściwego podejścia do ekologii stanowi inwestycję w przyszłość kolejnych pokoleń. Jak skutecznie uświadamiać najmłodszych o wartości bycia “eko” i jak rozbudzić w nich więź z naturą? Każde dziecko posiada supermoc, którą wystarczy odkryć i pielęgnować! Przedstawiamy sposoby, jak to osiągnąć.

Supermoc empatii

Podczas spacerów w lesie lub pikników zachęcajmy dzieci do obserwowania ptaków, podziwiania owadów i roślin. Ciepłe wiosenne i letnie dni sprzyjają kontaktowi z przyrodą, dlatego warto rozmawiać z dziećmi o jej różnorodności i kompleksowości. Po powrocie z wycieczek, możemy zbierać darowizny natury, aby później wykorzystać je do kreatywnych zabaw – tworzenia księgi liści, figurek lub planszy do gry w “kółko i krzyżyk” z patyków, a także kolekcjonowania ozdobnych kamieni, które można pomalować. Jeśli mamy balkon lub ogród, możemy założyć zielnik lub uprawiać warzywa. Dzieci będą miały dużą radość z podlewania roślin, obserwowania ich wzrostu i ostatecznie z jedzenia tego, co same uprawiły. Zimą można zamontować karmniki lub budki dla ptaków. Czasami wystarczy niewiele, aby w dzieciach zrodziła się miłość do przyrody.

Supermoc oszczędzania

Obecny świat sprawia, że często działamy w pośpiechu. Kupujemy zbyt dużo jedzenia, zbędne ubrania i pozbywamy się rzeczy, które mogłyby służyć przez wiele lat. Jest to ostatnia szansa, aby nauczyć najmłodszych unikania tych błędów. Przed tym jednak musimy sami dokonać zmian. Dopiero wtedy dzieci będą mogły podążać za naszym dobrym przykładem. Od najmłodszych lat wprowadzajmy w dzieciach nawyk gaszenia światła po opuszczeniu pomieszczenia, zakręcania wody podczas mycia zębów, naprawiania sprzętu, który nadal jest użyteczny, wielokrotnego korzystania z różnych przedmiotów (np. torebek na zakupy), rozsądnego wydawania pieniędzy, aby uniknąć marnowania jedzenia i zakupu zbędnych rzeczy (np. zabawek). Im wcześniej dzieci opanują te umiejętności, tym bardziej staną się one naturalne w ich codziennym życiu.

Supermoc przemieszczania się na własnych mięśniach

Dajmy dzieciom dobry przykład również wtedy, gdy musimy pokonać dłuższe odległości. Wybierając się do pracy lub na wycieczkę, spróbujmy korzystać z roweru zamiast samochodu. Dziecko szybko zauważy, że jest to normalne zachowanie i będzie chciało nas naśladować. Regularnie wybierajmy się na spacery na łonie natury, aktywnie spędzajmy czas i tłumaczmy, dlaczego jest to ważne dla zdrowia i kondycji. Być może dziecko samo zacznie proponować spędzanie czasu w ten sposób.

Supermoc zarządzania odpadami

Wyjaśnijmy dzieciom, dlaczego segregacja śmieci jest istotna dla naszej planety. Nauczmy je rozpoznawania różnych materiałów – plastiku, szkła, papieru i odpadów organicznych. Pokażmy im oznaczenia i kolory pojemników, aby mogły odpowiednio segregować śmieci. Tylko dzięki właściwej segregacji odpadów możliwe będzie ich recykling. Jeśli dzieci nauczą się tego nawyku już we wczesnym dzieciństwie, stanie się on naturalną częścią ich życia, zarówno teraz, jak i w przyszłości, gdy staną się dorosłe.

Podsumowując, kształtowanie ekologicznej świadomości u dzieci jest niezwykle ważne dla przyszłości naszej planety. Poprzez rozwijanie empatii, oszczędzania, aktywnego przemieszczania się i zarządzania odpadami, możemy pomóc dzieciom zrozumieć znaczenie ochrony środowiska i stworzyć trwałe nawyki, które będą korzystne dla nich samych i dla naszej planety.

  • Jest naprawdę dużo aktywności, które można podejmować, aby wspólnie z dziećmi zmieniać świat na lepsze. Większość z nich nie wymaga wiele pracy, wystarczą drobne zmiany, które – powielane i praktykowane przez każdego z nas – mogą przynieść widoczne efekty już w niedalekiej przyszłości. Poza domem ważnym miejscem na naukę proekologicznych zachowań są także przedszkola i szkoły, bo to właśnie w tych miejscach najmłodsi spędzają najwięcej czasu. Coraz więcej placówek edukacyjnych korzysta z zajęć projektowych, podczas których najmłodsi uczą się ekologii – szacunku do przyrody, zasad ochrony środowiska, recyklingu, właściwego gospodarowania pieniędzmi, odżywiania czy aktywnego spędzania czasu w zgodzie z naturą. Takie programy edukacyjne to nie tylko teoria, a przede wszystkim praktyka, dzięki której dzieci mogą doświadczać zależności dotyczących przyrody wszystkimi zmysłami, a co za tym idzie – lepiej je rozumieć i przekładać na życie codzienne” – tłumaczy Irena Ranosz-Talarek z Czepczyński Family Foundation.

W tej samej kategorii