Ponad połowa Polaków uważa, że ich dom odzwierciedla to, kim są. Rzeczy samodzielnie kupione, przestrzeń, która zaspokaja potrzeby i pomaga realizować zainteresowania, a także ludzie, z którymi mieszkamy – według polskich respondentów te trzy kluczowe czynniki mają na to największy wpływ. IKEA po raz kolejny zbadała nastroje oraz wrażenia ludzi z całego świata, również w Polsce, odnośnie ich życia w domu.
Każdego roku IKEA prosi tysiące osób, aby podzieliły się swoimi przemyśleniami na tematy związane z ich miejscem zamieszkania, a następnie publikuje raport „IKEA. Życie w domu”. Badania w 2022 roku przeprowadzono w 37 krajach, przepytując w sumie ponad 37 000 ludzi powyżej 18. roku życia. W Polsce w badaniu wzięło udział 1006 osób.
To, jak mieszkamy, bardzo wiele o nas mówi. 57% Polaków (zwłaszcza osoby, które mieszkają same oraz osoby w wieku powyżej 50 lat) uważa, że ich dom odzwierciedla to, kim są[1]. Wpływają na to przede wszystkim rzeczy, które kupiliśmy i przestrzeń, która pomaga nam realizować zainteresowania. Mniejsze znaczenie mają natomiast rzeczy, które pomagają przywołać dawne wspomnienia i przeżycia. Jednak dla osób w wieku 18-24 lata takie przedmioty znaczą więcej (37%).
Co ciekawe Polacy nie przejmują się tym, jak inni postrzegają ich podejście do życia
w domu. Tylko 6% z nich wskazało odpowiedź twierdzącą. Tendencja globalna wynosi 8%, jednak największe różnice widać szczególnie w krajach azjatyckich. Prawie 1/5 (17%) Tajów odpowiedziała, że przywiązuje wagę do tego, co inni sądzą na ten temat.
W moim idealnym domu…
Najlepszy dom to taki, który pozwala się nam zrelaksować. Prawie połowa pytanych Polaków (48%) przyznaje, że najważniejszą cechą idealnego domu jest odpoczynek. Dużo częściej przyznają oni (32% Polska vs 24% świat), że dom powinien być miejscem, które umożliwia im kontakt z naturą. W porównaniu do średniej światowej Polacy częściej rozmawiają ze swoimi roślinami (18% Polska vs 13% świat).
Dla ponad połowy respondentów dom jest źródłem dobrego samopoczucia psychicznego, a 42% przyznaje, że to właśnie on zapewnia poczucie prywatności wszystkim mieszkającym w nim osobom. Aż 62% osób twierdzi, że może czuć się w domu swobodnie. Co warto podkreślić w porównaniu ze średnią światową, Polacy rzadziej wskazują, na poczucie kontroli nad tym jak zorganizowany jest ich dom/mieszkanie (28% vs 37%). Mniej ważne jest dla nich to, by ich idealny dom pomagał w pielęgnowaniu relacji z ludźmi, z którymi mieszkają (16% Polska vs 23% świat), a także by posiadał przestrzeń na hobby i aktywność (24% Polska vs 29% świat).
Bałagan źródłem frustracji
Dużo przyjemniej żyje nam się w uporządkowanym wnętrzu, a chaos nas irytuje. Taką odpowiedź wskazały głównie kobiety oraz osoby, które mieszkają same albo z dziećmi. Aż 79% Polaków deklaruje, że regularnie doświadcza frustracji, jeśli chodzi o ich dom.
„Nasz raport pokazuje, jak odmienne rzeczy potrafią irytować kobiety i mężczyzn. Największe różnice pomiędzy nimi w tym zakresie dotyczą niewysprzątanej przestrzeni, braku miejsca na przechowywanie, a także zbyt wielu rzeczy, na które nie ma wyznaczonego miejsca. To kwestie, które głównie denerwują kobiety. Mężczyźni natomiast częściej wskazują na brak miejsca na ich własne hobby. W IKEA wierzymy, że droga do dobrego życia zaczyna się od przestrzeni, w której przebywamy. Dzięki corocznemu badaniu poznajemy potrzeby swoich klientów oraz dopasowujemy się do zmieniających się ich oczekiwań. Chcemy dawać im możliwość stworzenia idealnego domu, aby mogli czerpać z niego jak najwięcej” – mówi Anna Cybulska, Dyrektorka ds. Projektowania Wnętrz i Rozwoju Rynku Wnętrzarskiego w IKEA Retail Polska.
Osoby mieszkające z dziećmi również frustruje nieuporządkowany lub niewysprzątany dom oraz odmienne spojrzenie współlokatorów na kwestie bałaganu. Inne powody irytacji wskazują natomiast osoby w grupie wiekowej 18-24 lata. W ich przypadku jest to przede wszystkim brak możliwości wprowadzenia zmian w domu (29%) oraz brak prywatności (18%).
Pomysł na zmianę
Jak wynika z badań, wprowadzając zmiany w swoich domach, najczęściej szukamy inspiracji w programach telewizyjnych dotyczących renowacji domów i urządzania wnętrz. To najpopularniejsze źródło wśród osób powyżej 25 lat. Osoby w wieku 18-24 lat wskazują natomiast, że inspiracje czerpią głownie z internetowych sklepów z wyposażeniem wnętrz, z domów swoich znajomych oraz z kont influencerów w social mediach.
Dom to więcej niż przestrzeń – to ludzie, którzy go tworzą, uczucia, które wzbudza i potrzeby, które zaspokaja. IKEA stara się dowiedzieć, co ludzie naprawdę mają na myśli, kiedy o nim mówią. Chcąc odpowiadać na potrzeby domowników na całym świecie, dopasowuje się do szybko zmieniających się oczekiwań i proponuje przystępne cenowo, szybkie i proste rozwiązania. Dzięki nim każdy w łatwy sposób może stworzyć przestrzeń, w której aż chce się mieszkać.
Cały raport „IKEA. Życie w domu 2022” w języku angielskim można przeczytać na stronie https://lifeathome.ikea.com/.
[1] Wszystkie dane pochodzą z ilościowego badania „IKEA. Życie w domu 2022”, zrealizowanego przez YouGov na zlecenie Ingka Holding BV – IKEA Group.
źródło: pieknydom24.pl