Media społecznościowe stanowią potężne narzędzie do promocji i rozwoju marek, zapewniając wyższy poziom rozpoznawalności firm wśród potencjalnych klientów. W czasie pandemii COVID-19 stały się także kluczowym środkiem komunikacji, nie tylko dla firm, ale również dla użytkowników indywidualnych. Niemniej jednak, jak większość nowych technologii, niosą za sobą wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem.
Media społecznościowe a bezpieczeństwo
Specjaliści z firmy Fortinet wyodrębniają pięć głównych kategorii zagrożeń cybernetycznych związanych z mediami społecznościowymi, o których warto wiedzieć i przed którymi należy się bronić.
Inżynieria społeczna
Ten termin odnosi się do szerokiego spektrum działań, jakie podejmują cyberprzestępcy, opierając się na relacjach międzyludzkich i emocjach, aby manipulować potencjalnymi ofiarami. Ich celem jest wykorzystanie interakcji społecznych, by skłonić do przekazywania poufnych informacji lub łamania procedur bezpieczeństwa. Media społecznościowe dają oszustom możliwość nawiązania naturalnego kontaktu z celami ataku. Tego rodzaju socjotechniczne działania zazwyczaj składają się z kilku etapów, w których przestępcy zbierają informacje na temat ofiar i wykorzystują je do zdobycia ich zaufania.
Phishing Ataki phishingowe
To próby zwabienia potencjalnych ofiar poprzez e-maile lub wiadomości w komunikatorach online. Ich celem jest skłonienie ofiary do kliknięcia w link prowadzący do złośliwej strony lub otwarcia niebezpiecznego załącznika. Wykorzystanie mediów społecznościowych ułatwia przestępcom zdobycie zaufania ofiar poprzez manipulowanie ich emocjami. Stosują oni także presję, sugerując pilność działania lub wykorzystując ciekawość ofiary, by skłonić ją do kliknięcia w link.
Złośliwe oprogramowanie
Szkodliwe linki rozpowszechniane na mediach społecznościowych często prowadzą do złośliwego oprogramowania. Malware, czyli złośliwe oprogramowanie, obejmuje różne formy, takie jak wirusy, trojany, programy szpiegujące czy ransomware. Przestępcy wykorzystują je, aby uzyskać dostęp do urządzeń i sieci, kraść dane oraz przejmować kontrolę nad systemami.
Podszywanie się pod marki (spoofing)
Oszuści podszywający się pod znane marki lub firmy stanowią kolejne zagrożenie. Mogą to być także rzekomi pracownicy przedsiębiorstwa. Celem jest przekonanie ofiar do ujawnienia informacji, które potem mogą posłużyć do włamania się do systemów firmy.
Catfishing Catfishing
To praktyka wykorzystywania cudzych informacji i zdjęć do stworzenia fałszywej tożsamości. Działa ona w celu nawiązania kontaktu lub prowadzenia transakcji online z wybranymi osobami.
Najlepsze praktyki w zakresie bezpieczeństwa mediów społecznościowych
Jak można się chronić przed tymi zagrożeniami? Eksperci Fortinet zalecają wdrożenie kilku mechanizmów oraz przestrzeganie najlepszych praktyk.
- Uwierzytelnianie wieloskładnikowe To skuteczna metoda ochrony, która polega na wymaganiu dwóch lub więcej elementów uwierzytelniania do uzyskania dostępu do konta czy aplikacji. Poza hasłem, może to być np. kod wysłany e-mailem lub SMS-em.
- Używanie unikalnych haseł Do każdego konta należy stosować inne hasło, co utrudni dostęp do innych kont, gdyby dane logowania do jednego z nich zostały złamane.
- Regularna aktualizacja zabezpieczeń Znajomość dostępnych opcji zabezpieczeń w mediach społecznościowych pozwala włączyć je na najwyższym poziomie.
- Selekcjonowanie znajomych i kontaktów Warto nawiązywać kontakty jedynie z osobami, które się zna, i podmiotami, które są rzeczywiście interesujące.
- Monitorowanie mediów społecznościowych Reagowanie na pojawiające się zagrożenia i aktualizacja ustawień bezpieczeństwa jest istotne.
- Zrozumienie phishingu Wiedza na temat phishingu pozwala być bardziej czujnym wobec podejrzanych wiadomości.
- Rozpoznawanie podszywek Reagowanie na próby podszywania się pod marki czy osoby jest kluczowe dla uniknięcia ataków.