Niemal połowa mikro, małych i średnich firm w Polsce powstała, bo pojawiła się odpowiednia okazja. Z raportu EFL wynika, że 42% przedsiębiorców podjęło wyzwanie własnego biznesu z chęci sprawdzenia się, a 37% spełniło swoje marzenia w ten sposób. W ostatnich latach motywacje do zakładania firm uległy istotnym zmianom. 53% najmłodszych firm powstało z powodu pragnienia prowadzenia własnej działalności, podczas gdy 54% najbardziej doświadczonych przedsiębiorców założyło firmę, wykorzystując okazję rynkową.
Raport wskazuje, że jedynie 14% właścicieli firm czuło się dobrze przygotowanymi do prowadzenia biznesu, a pozostali często oceniali swoje umiejętności na słabym lub średnim poziomie. Finansowanie (90%) i wybór odpowiednich partnerów (52%) były największymi wyzwaniami w pierwszym roku działalności. Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL, podkreśla, że założenie firmy to nie tylko korzystanie z okazji, ale również radzenie sobie z wyzwaniami biznesowymi od pierwszego dnia.
Najnowszy raport EFL ukazuje, że głównym powodem zakładania własnej działalności gospodarczej jest dobra okazja rynkowa (49%). To także najczęściej wymieniany powód we wszystkich branżach. Następne miejsca zajmują chęć sprawdzenia się (42%) i realizacja marzeń (37%). Sukcesja stanowi zaledwie 6% przypadków, głównie w branży produkcyjnej (9%).
Brak funduszy stanowi największe wyzwanie dla początkujących przedsiębiorców. Na etapie uruchamiania działalności 51% respondentów wskazało na wysokie koszty, podczas gdy w pierwszym roku prowadzenia firmy aż 90% martwiło się finansami. Kwestie strategiczne (42% i 40%) były także istotnym wyzwaniem, zarówno na etapie zakładania, jak i prowadzenia firmy. Formalności (41%), wymogi branżowe (38%) oraz regulacje prawno-podatkowe (34%) stanowiły dodatkowe trudności na etapie planowania. W prowadzeniu biznesu problematyczne okazały się niewłaściwi partnerzy (52%), przeinwestowanie (42%) oraz trudności w rekrutacji pracowników (40%).
Kolejnym wyzwaniem w pierwszych miesiącach prowadzenia działalności jest brak wiedzy i umiejętności zarządzania biznesem. Tylko 14% właścicieli firm czuło się dobrze przygotowanymi, a 62% oceniło swoje umiejętności na średnim poziomie. Radosław Woźniak z EFL zauważa, że pomysł biznesowy to jedno, ale przedsiębiorcom często brakuje fundamentalnej wiedzy dotyczącej prowadzenia działalności. Wyniki raportu podkreślają także potrzebę większego zaangażowania w budowanie świadomej przedsiębiorczości w Polsce.