Czy plotki mogą zniszczyć zespół? Jak do tego nie dopuścić?

Czy plotki mogą zniszczyć zespół? Jak do tego nie dopuścić?

Efektem regularnych rozmów w pracy są…plotki. To nieuniknione w miejscu zatrudnienia. Te negatywne mogą doprowadzić do toksycznej atmosfery w przedsiębiorstwie. A na jaki temat najczęściej się plotkuje? Co trzecia osoba mówi o rodzinie, 64 proc. o przyjaciołach, a 58 proc. o swoim szefie. Aż 57 proc. osób plotkuje o współpracownikach[1]. Czy plotki mogą zniszczyć zespół? Jak do tego nie dopuścić?

Plotkowanie jest nieodłącznym elementem ludzkiej natury. Robią to wszyscy – niezależnie od wieku. Ponad połowa osób przyznaje, że lubi spekulować na temat swojego szefa, a także pracowników, z którymi przebywa na co dzień. Najczęściej plotkują osoby młode w wieku od 18 do 29 lat – 38 proc. badanych. Niemniej aż 33 proc. osób w wieku 30 do 44 lat przyznaje, że regularnie plotkuje. Co więcej, 57 proc. osób przyłapało kogoś na plotkowaniu za jego plecami. To niepokojące zjawisko.

Jak walczyć z plotką w pracy?

Kultura plotkowania może wytworzyć toksyczne środowisko pracy. Pracownicy mogą zacząć patrzeć na siebie z podejrzliwością i pogardą. Plotki doprowadzają do konfliktów i spekulacji. Rolą pracodawcy jest utworzenie takiego środowiska pracy, by nie dawać miejsca na spekulacje.

 – Kluczowe jest posiadanie odpowiedniej strategii komunikacji wewnętrznej. W firmie powinien być jasny przepływ informacji tak, by pozostawiać jak najmniej miejsca na spekulacje. W związku z tym kluczowe jest posiadanie odpowiednich narzędzi i dobrego podejścia do komunikacji. Warto na bieżąco informować o planach firmy, awansach, planowanych premiach czy benefitach. W tym celu świetnie sprawdzą się takie narzędzia, jak newsletter, komunikacja mailowa, wideokonferencje – wyjaśnia Sebastian Kopiej z agencji PR Commplace.

Firma powinna sprzeciwiać się wszelkim zachowaniom, które doprowadzają do plotkowania. To m.in. mówienie w sposób pejoratywny o nieobecnych pracownikach czy wydawanie negatywnych opinii o przedsiębiorstwie. Kluczowe jest nauczenie się zarządzania plotką w firmie.

Postaw na integrację pracowników

W firmach zatrudnione są osoby w różnym wieku i o różnym doświadczeniu. Nieznajomość kolegów może prowadzić do plotkowania. W tym celu pracodawca powinien zadbać o integrację pracowników.

 – Wyjazdy integracyjne pomagają poznać osoby, z którymi pracujemy. Utrzymywanie dobrych relacji z kolegami i koleżankami z pracy poprawia także wydajność zespołu, co może przełożyć się na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Przyjemna atmosfera w firmie wpływa także na dobre samopoczucie pracowników. Wellbeing odgrywa ogromne znaczenie w niepewnych czasach – dodaje ekspert Dworu Korona Karkonoszy.

Rozwój relacji międzyludzkich może zniwelować ilość plotek w firmie. Zarówno wyjazdy integracyjne, jak i imprezy firmowe umożliwiają poznanie współpracowników. Należy pamiętać, że nieprzyjemna atmosfera w pracy i wiele plotek mogą być przyczyną dużej rotacji w firmie.

Aby wyeliminować plotki, kadra zarządzająca powinna promować kulturę, która ogranicza to zachowanie i pracować nad poprawą dynamiki zespołu. Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest wdrożenie otwartej komunikacji w firmie. Dzięki dialogowi pracownicy nie będą czuć potrzeby spekulacji na temat wydarzeń organizowanych w firmie.


[1] https://today.yougov.com/topics/society/articles-reports/2014/12/17/family-gossip

W tej samej kategorii