Na rynku istnieje wiele technik druku, a ich różnorodność sprawia, że wybór odpowiedniej – na przykład do produkcji etykiet – może być wyzwaniem nawet dla specjalistów. Jedną z najstarszych, a jednocześnie wciąż wykorzystywanych technik jest sitodruk. Czy jednak w zestawieniu z nowszymi rozwiązaniami, takimi jak druk cyfrowy czy fleksograficzny, sitodruk nadal może być opłacalny? Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie, analizując zalety i wady tej metody druku etykiet.
Sitodruk, choć jest techniką stosowaną od bardzo dawna, do dzisiaj cieszy się dużą popularnością w wielu zastosowaniach. Jego zalety sprawiają, że nadaje się idealnie podczas druku na różnych materiałach, od papieru przez plastik po metal. W przypadku etykiet sitodruk oferuje kilka zalet, które mogą przeważyć podczas wyboru technologii druku.
Druk etykiet, a zalety i wady sitodruku
Jedną z podstawowych zalet drukowania etykiet metodą sitodruku jest możliwość uzyskania trwałego i odpornego na ścieranie nadruku. Dzięki temu etykiety zachowują estetyczny wygląd przez długi czas. Są ponadto odporne na ekstremalne warunki wynikające z pogody lub aplikacji w takich miejscach jak komora silnika. Sitodruk to także możliwość wyboru różnorodnych materiałów, w tym tworzyw sztucznych, papieru, a nawet metalu i szkła, co czyni technikę bardzo uniwersalną.
Drugą niewątpliwie istotną zaletą sitowego druku etykiet samoprzylepnych jest jej opłacalność przy dużych nakładach. Po przygotowaniu narzędzi produkcyjnych, takich jak specjalne ramy z naciągniętym wzorem, jednostkowy koszt detalu maleje wraz ze zwiększeniem nakładu produkcyjnego. To sprawia, że druk może być bardziej opłacalny. Zwłaszcza gdy mowa o etykietach niestandardowych, wymagających personalizowanego wykrojnika lub nietypowego materiału, w tym tworzyw sztucznych lub kartonów, które są bardzo popularne podczas produkcji sztywnych zawieszek.
Wykonanie narzędzi niezbędnych do rozpoczęcia druku etykiet przy wykorzystaniu techniki sitodrukowej jest procesem czasochłonnym i kosztownym. Sprawia to, że ta metoda nie sprawdzi się przy zamówieniu niskich nakładów. Każda zmiana projektu, a nawet jego aktualizacja będzie wiązać się z poniesieniem kosztów przygotowania przynajmniej części narzędzi od zera oraz wydłużeniem procesu realizacji. To sprawia, że sitodruk nie należy do technik elastycznych.
Kiedy warto wybrać sitodruk do produkcji etykiet?
Warto zatem zadać pytanie, w jakich sytuacjach sitodruk okaże się lepszym wyborem od pozostałych technik? Im większy nakład zamawianych etykiet, tym cena jednostkowa będzie mniejsza. Choć istnieją bardziej wydajne techniki drukowania, tak jak na przykład druk fleksograficzny, to jednak sitodruk poradzi sobie lepiej z niestandardowymi projektami. Mam tu na myśli sztywne zawieszki lub etykiety przeznaczone do miejsc, w których ich większa trwałość będzie stanowić dodatkowy atut.
Jeśli potrzebujesz trwałych etykiet, które mają być narażone na działanie czynników zewnętrznych, takich jak wilgoć, ścieranie czy wysokie temperatury, sitodruk okaże się idealnym rozwiązaniem. Etykiety i oznaczenia drukowane za pomocą sitodruku posiadają również bardzo intensywne kolory, których paleta pozwala w łatwy sposób dobrać odcień pasujący do identyfikacji wizualnej marki. Sitodruk ułatwia także wykorzystanie farb niestandardowych, w tym fluorescencyjnych, metalicznych czy brokatowych.
Druk etykiet sitodrukowych w Grupie Etisoft
Sitodruk, mimo wiekowej historii, wciąż jest popularną metodą drukowania między innymi etykiet. Oferuje wysoką jakość i trwałość nadruku oraz umożliwia zastosowanie nietypowych materiałów. Jednak wybór technologii druku powinien być dostosowany do indywidualnych wymagań, jakie powinien spełnić projekt. Przy dużych nakładach oraz restrykcyjnych wymaganiach jakościowych, sitodruk może okazać się doskonałym pomysłem. Natomiast dla mniejszych projektów, gdzie wymagana jest większa elastyczność i częste zmiany, warto rozważyć inne metody druku.