Codzienne wyzwania, a cyfrowe kompetencje pracowników

Codzienne wyzwania, a cyfrowe kompetencje pracowników

Dla firm w całej Europie praca w realnym świecie oznacza coraz większe uzależnienie od rozwiązań cyfrowych. Szybki rozwój technologii sprawił, że firmy masowo przechodzą na korzystanie z chmury obliczeniowej, a codzienna praca i harmonogramy stają się coraz bardziej zautomatyzowane.

Odzwierciedla to perspektywę liderów biznesu: 85% respondentów sondażu przeprowadzonego przez Sage przyznało, że korzystanie z technologii cyfrowych będzie miało kluczowe znaczenie dla przyszłego rozwoju ich organizacji. Mniejsze firmy muszą w tej sytuacji stawić czoła coraz bardziej ewidentnym niedoborom umiejętności cyfrowych swojego personelu.

Od czasu pandemii oraz tzw. Great Resignation, czyli okresu, w którym niezadowoleni z warunków pracownicy masowo odchodzili ze swoich stanowisk, realizację ambicji związanych z cyfryzacją hamuje niedobór pracowników, dysponujących odpowiednimi umiejętnościami. Z trudnościami na tym polu borykają się szczególnie małe przedsiębiorstwa; nowe rozwiązania mogą zapewnić ogromne korzyści, ale brak zaznajomionych z technologią pracowników sprawia, że digitalizacja niesie za sobą więcej zagrożeń niż korzyści. Według European Digital SME Alliance liczba niewykwalifikowanych pracowników wzrosła do jednego miliona i pomimo postępów, jakie obserwuje się od czasu pandemii, odwrócenie tej tendencji przysparza krajom UE ogromnych trudności.

Co mogą zrobić małe firmy?

Problem niedoborów umiejętności cyfrowych staje się coraz bardziej powszechny, co może zniechęcać do podejmowania wysiłków w tym zakresie. Nie można jednak tracić nadziei. Chociaż każda mała firma jest inna i ma własne priorytety, z niedoborem umiejętności można sobie poradzić.

Gromadzenie wiedzy 

Pierwszym krokiem jest ustalenie, jakimi umiejętnościami cyfrowymi pracownicy dysponują już teraz, oraz których brakuje im w kontekście istniejących narzędzi i platform biznesowych. Może część pracowników ma trudności z obsługą platformy, którą inni koledzy i koleżanki zdołali już doskonale opanować? A może ktoś jest mocny w zarządzaniu danymi, ale słaby w procesach związanych z cyberbezpieczeństwem? Aby się tego dowiedzieć, warto przeprowadzić wewnętrzne badanie w firmie, czy to rozmawiając z personelem, czy w ramach warsztatów cyfrowych. Zdobycie tej wiedzy może pomóc liderom małych firm zrozumieć wyzwania, jakie przed nimi stoją i zdecydować, od czego należałoby zacząć.

Dzięki temu będą mieli jasny obraz tego, czego potrzebuje ich organizacja, aby móc realizować swoje przyszłe cele. Warto skoncentrować się na tym, co najważniejsze w tej chwili i co będzie prawdopodobnie miało największy wpływ w przyszłości.

Korzystanie ze szkoleń 

Zgodnie z wynikami niedawno przeprowadzonego sondażu, tylko 54% osób w wieku 16–74 lat w UE jest w stanie wykonywać podstawowe zadania cyfrowe. Pojęcie „zadań” obejmuje wszystko, od bezpiecznego korzystania z Internetu po konfigurowanie i prowadzenie spotkań wirtualnych. Szkolenia, kluczowe w procesie podnoszenia kwalifikacji, odgrywają ważną rolę w eliminowaniu niedoborów umiejętności. Małe firmy mogą korzystać z platform edukacyjnych i zasobów dostępnych online, które stanowią niedrogie i elastyczne opcje zdobywania umiejętności z obszaru IT. Firmy, w których niedobory umiejętności są nieco większe, mogą korzystać z usług IT, a dzięki temu zyskać dostęp do strategicznego doradztwa i pomocy w korzystaniu z nowych technologii.

Istnieje również możliwość skorzystania ze skutecznych programów uczenia się w trybie peer-to-peer. Małe firmy mogą i powinny wdrażać programy mentorskie, w ramach których pracownicy bardziej kompetentni cyfrowo są mentorami swoich mniej doświadczonych kolegów.

Wykorzystanie swoich mocnych stron 

Jeśli chodzi o eliminowanie niedoborów umiejętności cyfrowych, małe firmy mają pod kilkoma względami przewagę nad większymi organizacjami. Współpraca w mniejszych i bardziej zgranych zespołach jest z reguły łatwiejsza. Tego typu środowisko może sprzyjać uczeniu się od siebie i dzieleniu się wiedzą, a także oferuje możliwości zdobywania praktycznego doświadczenia w korzystaniu z narzędzi cyfrowych.

Większe praktyczne doświadczenie może przyczynić się do rozwoju umiejętności cyfrowych i pomóc zespołom dotrzymywać tempa zmianom. Małe firmy powinny wykorzystać swoją ograniczoną skalę działalności na swoją korzyść: zmiany można wdrożyć szybko, bez utrudnień związanych ze skomplikowaną hierarchią czy protokołami podejmowania decyzji.

Wzmocnienie cyfrowego potencjału

Niedobory umiejętności cyfrowych mogą się szybko pogłębiać albo, przeciwnie, można im zaradzić. W przypadku małych firm rośnie presja, aby podwoić wysiłki w zakresie cyfryzacji, a jednocześnie obsadzić ważne stanowiska w działach IT. Chociaż na początku może to wydawać się nie lada wyzwaniem, potencjalne korzyści znacznie przewyższają niezbędne nakłady.

Przypadki naruszenia bezpieczeństwa danych są coraz częstsze i już jedna trzecia europejskich MŚP padła ofiarą ataku wirusa komputerowego. Zaznajomienie z technologią może pomóc firmom zwiększyć swoją odporność. Coraz więcej partnerów w łańcuchach dostaw korzysta z narzędzi cyfrowych, a klienci oczekują łatwej i szybkiej obsługi, dlatego też posiadanie zespołów dysponujących umiejętnościami cyfrowymi daje firmom dostęp do nowych modeli biznesowych, bazujących na sztucznej inteligencji czy chmurze obliczeniowej.

W jaki sposób firma Sharp może pomóc?

Sharp oferuje usługi IT małym firmom, aby wzmocnić ich cyfrowy potencjał. Obejmują one szeroki zakres usług cyberbezpieczeństwa, specjalistycznych aplikacji, wsparcia IT i doradztwa. Dzięki współpracy z Sharp, firmy mają dostęp do specjalistycznego wsparcia cyfrowego, aby nowi i obecni pracownicy mogli efektywniej korzystać z dobrodziejstw technologii.

Co więcej, usługi i rozwiązania można dostosować do indywidualnych potrzeb każdej organizacji. Dzięki temu zespoły mogą skoncentrować się na swojej codziennej pracy, mając pewność, że wszystkie zadania związane z IT powierzono specjalistom.

W tej samej kategorii