Przedszkole odgrywa istotną rolę w rozwoju dziecka, ucząc je nowych umiejętności, oferując okazje do eksploracji i komunikacji z innymi dziećmi. Dlatego wybór odpowiedniej placówki przedszkolnej jest ważnym zadaniem, zwłaszcza dla rodziców dzieci ze spektrum autyzmu. Podczas podejmowania tej decyzji, należy brać pod uwagę trzy istotne elementy: indywidualne podejście do dziecka, umiejętność stosowania efektywnych metod komunikacji oraz wykorzystywaną w placówce metodę nauczania.
Poniżej przedstawiamy wskazówki, które pomogą w wyborze właściwego przedszkola:
- Indywidualne podejście do podopiecznego Nauczyciel powinien dokładnie poznać każde dziecko, w tym jego mocne strony, słabości i preferencje. Każde dziecko z autyzmem jest unikalne, dlatego istotne jest, aby miało dostosowany program rozwoju, który uwzględnia jego indywidualne potrzeby i umożliwia rozwijanie kluczowych umiejętności, co jest niezbędne w kolejnych etapach edukacji.
- Znajomość skutecznych metod komunikacji Autyzm często wiąże się z trudnościami w komunikacji, ale nie zawsze z zaburzeniami mowy. Nauczyciel pracujący z dziećmi z autyzmem powinien być wyposażony w skuteczne narzędzia komunikacji oraz umieć dostosować je do potrzeb konkretnej osoby. Ponadto, nauczyciel może pomóc rodzicom w wyborze odpowiednich strategii wspierających rozwój mowy u dziecka.
- Efektywne metody nauczania Proces nauczania dzieci z autyzmem w przedszkolu powinien opierać się na indywidualnych procesach uczenia się. Placówka powinna stosować metody nauczania, które są poparte badaniami naukowymi i udowodnione jako skuteczne. Istnieje wiele terapii skupiających się na rozwijaniu funkcjonalnych umiejętności komunikacyjnych, takich jak PECS (Picture Exchange Communication System), który za pomocą sześciu etapów treningowych rozwija zdolność komunikacji za pomocą obrazków.
Magdalena Kaźmierczak, Dyrektor Kliniczny w Pyramid Educational Consultants of Poland, mówi: “PECS jest skutecznym i funkcjonalnym systemem komunikacji dla wszystkich tych osób, które nie mówią lub u których rozwój mowy jest zaburzony. Metoda ta wspiera rozwijanie kluczowych umiejętności niezbędnych do osiągnięcia samodzielności w różnych obszarach życia, nie tylko w przedszkolu, ale także w innych środowiskach.”
Metoda PECS może być stosowana nie tylko w przedszkolu, ale także w domu, kontynuując rozwijanie umiejętności komunikacji dzieci ze spektrum autyzmu.