Ostatnio branża motoryzacyjna napotyka wiele wyzwań, takich jak pandemia, wojna na Ukrainie, wysoka inflacja, kryzys energetyczny oraz problemy z dostępnością surowców i wzrostem cen stali, energii i transportu. Te czynniki wymuszają na przedsiębiorstwach związanych z motoryzacją znalezienie równowagi między spełnianiem oczekiwań klientów a rozwiązaniem problemów związanych z rosnącymi kosztami i ograniczeniami. W takiej sytuacji, gdzie mogą znaleźć odpowiedzi na te wyzwania?
Aktualne trendy w motoryzacji
Raport “Megatrendy w motoryzacji a inicjatywy sektorowe na rzecz rozwoju umiejętności w Europie” wskazuje na kluczowe trendy, które obecnie kształtują przemiany w branży motoryzacyjnej. Należą do nich rosnące znaczenie alternatywnych napędów i elektromobilności, dążenie do wprowadzenia pojazdów autonomicznych, wzrost popularności modelu współdzielenia samochodów, projektowanie pojazdów połączonych w sieć oraz ciągła aktualizacja oferty dostępnych pojazdów, zgodnie z zmieniającymi się potrzebami konsumentów.
Potwierdza to również raport “Five trends transforming the Automotive Industry”, który podkreśla, że przyszłość branży motoryzacyjnej opiera się na elektryfikacji, autonomizacji, współdzieleniu, połączeniu i regularnej aktualizacji pojazdów.
W skrócie, rozwój współczesnej branży motoryzacyjnej jest determinowany przez dwa kluczowe czynniki: “czyste środowisko” i “nowe technologie”. Aby osiągnąć konkurencyjną przewagę i jednocześnie redukować koszty bez utraty jakości, konieczne jest połączenie tych dwóch aspektów poprzez innowacje.
Wykorzystanie innowacyjnych technologii drogą do oszczędności
Automatyzacja jest obecnie nieodłącznym trendem w rozwoju wielu firm, w tym również w branży motoryzacyjnej. Aktualizacja parków maszynowych i linii produkcyjnych przynosi szereg korzyści, takich jak optymalizacja procesów, zwiększenie wydajności pracy, oszczędność czasu i środków finansowych. Nawet niewielkie zmiany, odpowiednio dopasowane do indywidualnych potrzeb i skutecznie wdrożone, mogą przyczynić się do znaczących korzyści finansowych dla przedsiębiorstwa.
Maksimum wydajności przy minimum nakładów finansowych – taki jest cel. Udaje się go zrealizować między innymi dzięki działalności ośrodków naukowo-badawczych, takich jak Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu, które od lat wspiera firmy jako zewnętrzny dział R&D. – Mamy na swoim koncie szereg projektów, które stały się kluczowym ogniwem w rozwoju i redukcji kosztów wielu przedsiębiorstw, w tym z branży automotive, bo to w niej nowe technologie mają dziś szeroko zakrojone zastosowanie – zauważa Grzegorz Putynkowski, CEO Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu S.A..
Przygotowanie i wdrożenie odpowiednich zmian, dopasowanych do potrzeb i możliwości firmy, wymaga zaangażowania specjalistów posiadających odpowiednią wiedzę, doświadczenie oraz dostęp do zaawansowanych narzędzi. Eksperci z CBRTP regularnie pracują z nowoczesnymi robotami przemysłowymi, skanerami laserowymi i zaawansowanymi drukarkami 3D, wykorzystując je w codziennej pracy. Dzięki temu są w stanie opracować i zrealizować innowacyjne rozwiązania, które przyczyniają się do rozwoju i efektywności przedsiębiorstw.
– Branża motoryzacyjna jest jedną z tych najbardziej zautomatyzowanych, dlatego potrzeby wdrażania nowatorskich rozwiązań technologicznych czy procesowych są w niej szczególnie duże. Mamy doświadczenie w wielu aspektach takich przedsięwzięć: m.in. w prototypowaniu materiałów, wyrobów i procesów produkcyjnych zmierzających do ich pełnej automatyzacji; specjalistycznym projektowaniu i wdrażaniu unikalnych rozwiązań mechanicznych dla różnych systemów, a także opracowywaniu całkowicie nowych rozwiązań w ramach projektów badawczo-rozwojowych z udziałem środków publicznych – wylicza Grzegorz Putynkowski z CBRTP.
Inwestycje w rozwój – to się opłaca
Według danych CLEPA, obecnie producenci części motoryzacyjnych finansują ponad 55% prac badawczo-rozwojowych w przemyśle motoryzacyjnym. Jednym z innowacyjnych rozwiązań opracowanych przez CBRTP jest zaawansowany system wizyjnej kontroli jakości o nazwie Lummo. Ten system został stworzony w celu weryfikacji jakości detali w procesach produkcji zarówno w skali wielkoseryjnej, jak i małoseryjnej.
Lummo znajduje szerokie zastosowanie w sektorze automotive, przynosząc mierzalne efekty. Przede wszystkim eliminuje konieczność czasochłonnej kontroli ręcznej, umożliwiając jednoczesną weryfikację kilkudziesięciu detali. Dzięki temu cały proces kontrolny może zostać znacznie skrócony. Dodatkowymi korzyściami są eliminacja kosztów związanych z reklamacjami wadliwych produktów, budowanie wiarygodności producenta, unikanie ludzkich błędów podczas kontroli oraz oszczędności wynikające z niekonieczności zatrudniania wykwalifikowanych pracowników do obsługi aplikacji.
System Lummo przynosi realne oszczędności i umożliwia producentom motoryzacyjnym poprawę jakości i efektywności procesów produkcyjnych. – To rozwiązanie, które ma znacząco obniżyć koszty generowane właśnie przez wspomniane błędy i usprawnić cały proces kontrolny. Zwiększenie skuteczności kontroli jakości ma znaczenie niemal w każdej branży, bo bezpośrednio przekłada się na ograniczenie wadliwej produkcji, a tym samym strat producenta – podkreśla ekspert CBRTP.
Zielona transformacja w motoryzacji
Współczesne firmy kładą duży nacisk na aspekt niskoemisyjności w swojej działalności. Obejmuje to nie tylko budynki energooszczędne i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, ale także zieloną transformację w sektorze motoryzacyjnym. Prognozuje się sukcesywny wzrost liczby samochodów elektrycznych. Ciekawym trendem jest również rozwój produkcji pojazdów napędzanych wodorem. Jednak aby właściwie wykorzystać ten potencjał, konieczne jest opracowanie i wdrożenie odpowiednich technologii umożliwiających bezemisyjne, niedrogie, szybkie i efektywne pozyskiwanie wodoru na dużą skalę.
W kontekście zielonej transformacji, firmy zwiększają nakłady na działalność badawczo-rozwojową, co wynika z regulacji prawnych, idei zrównoważonego rozwoju oraz oczekiwań klientów. W długoterminowej perspektywie, te trendy mogą decydować o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa, które odpowiednio zareaguje na zmieniające się wymagania rynku i wykorzysta potencjał ekologicznych rozwiązań w motoryzacji.