Z najnowszych badań wynika, że co piąty Polak dba o środowisko i jest nastawiony ekologicznie. Aż 50% konsumentów wybiera wyłącznie opakowania nadające się do recyklingu. A jak Polacy wybierają firmy, w których kupują swoje produkty: dla 35% ważne jest, aby firma była świadoma ekologicznie i odpowiedzialna społecznie; przy druku i promocji produktów, np. OOH, należy postawić na ekologiczne techniki druku. Czas zapomnieć o szkodliwych rozpuszczalnikach i postawić na przyjazne środowisku alternatywy, takie jak tusze wodne.
W ostatnich latach coraz więcej firm zwraca uwagę na wpływ, jaki wywierają na środowisko naturalne i coraz bardziej angażuje się w ochronę środowiska. Wynika to z rosnącej świadomości społecznej dotyczącej zmian klimatycznych, zanieczyszczenia środowiska i ograniczonych zasobów naturalnych. Firmy, które chcą być postrzegane jako społecznie odpowiedzialne, muszą włączyć te kwestie do swoich strategii biznesowych.
Wiele firm wprowadza innowacje i technologie mające na celu zmniejszenie zużycia zasobów naturalnych, takich jak energia i woda oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Firmy korzystające z reklamy drukowanej coraz częściej interesują się tym, czy te materiały drukowane są przyjazne dla środowiska.
Tusze wodne zamiast solwentowych
Kampanie billboardowe cieszą się coraz większą popularnością wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Wynika to ze strategii biznesowych i potrzeby dotarcia do odpowiedniej grupy odbiorców. Jakie są ekologiczne metody druku?
– Doradzamy i polecamy naszym klientom zakup plakatów zadrukowanych tuszami na bazie wody. Ich komponenty nie są inwazyjne dla środowiska naturalnego. Niestety nadal najpopularniejsze są druki solwentowe, ponieważ kojarzą się z niedrogim plakatem wykorzystywanym w reklamie zewnętrznej. My jednak rekomendujemy tusze wodne, które nie posiadają toksycznych rozpuszczalników. Co ważne, nasze produkty są tak samo trwałe, a nasycenie ich barw nie traci na intensywności ani w miesiącach słonecznych, ani deszczowych. Ponadto należy zauważyć, że druki cyfrowe tuszami wodnymi nie są droższe od nieekologicznych produkcji wielkoformatowych – mówi Magdalena Lech-Chuchała, LFP Director w Recevent.
Druk solwentowy jest niebezpieczny dla zdrowia. Wdychanie oparów może zaszkodzić układowi zdrowotnemu, a nadmierny kontakt z tą substancją może doprowadzić do trwałego uszczerbku na zdrowiu. W zależności od podłoża można również zdecydować się na druk lateksowy lub UV.
Czym są tusze wodne i jakie są ich właściwości?
Atramenty na bazie wody stosowane są do wielkoformatowego druku cyfrowego. Atramenty pigmentowe, które eliminują toksyczne rozpuszczalniki. Atrament na bazie wody z pigmentami wegańskimi. Jest odporny na warunki atmosferyczne, a jego okres trwałości wynosi około 6 miesięcy. Jest to wystarczająco długi okres, aby był skuteczny w kampaniach billboardowych drukowanych na papierze blue-back. Tusze na bazie wody są również używane do drukowania City Lights na papierze white-back. Ponadto farby wodne nie zawierają żadnych szkodliwych składników, więc wszelkie plakaty do użytku biurowego lub domowego mogą być drukowane tą techniką.
– Nietoksyczne tusze wodne mają wiele zalet. Przede wszystkim są bezzapachowe, co zdecydowanie ułatwia pracę drukarzy i monterów reklam. Są nietoksyczne zarówno dla ludzi, jak i dla środowiska naturalnego. Zapewniają przy tym doskonałą jakość wydruków. Tusze, które sami wykorzystujemy, posiadają certyfikat Light Fastness i lokują się na 7 poziomie na skali odporności na światło. Oznacza to, że przez wiele dni kolory plakatu nie tracą na intensywności – dodaje Magdalena Lech-Chuchała.
Druk offsetowy wykorzystywany jest również do reklamy wielkoformatowej i jest opłacalny przy dużych nakładach, a nieopłacalny przy małych nakładach, np. kilkuset egzemplarzach. Dlaczego? Dzieje się tak dlatego, że istnieją koszty przygotowania do druku, które nie są ponoszone w przypadku druku cyfrowego. Druk cyfrowy nie zużywa również nowych zasobów, ponieważ nie ma potrzeby wykonywania proofingu czy naświetlania, które zużywają niepotrzebnie prąd i papier.
Jak stać się firmą z wyboru? Biorąc pod uwagę ekoorientację Polaków i ich rosnącą chęć wybierania rozwiązań przyjaznych środowisku, warto postawić na ekologiczne zachowania i dać konsumentom znać, że działamy na rzecz środowiska. Reklama wielkoformatowa może te zachowania wspierać i dodatkowo wzmacniać.