Jesienią wiele osób odczuwa przemęczenie i brak chęci do pracy. Spada motywacja do wykonywania obowiązków, brakuje chęci do spotykania z innymi ludźmi, natomiast wzrasta potrzeba odpoczynku. To szczególny czas dla liderów w danej organizacji, by wykazali się umiejętnościami dbania o pracowników i znaleźli sposób na zwiększenie ich motywacji. Tym bardziej, że wg Instytutu Gallupa tylko 17 proc. zatrudnionych wykazuje prawdziwe zaangażowanie w swoje obowiązki zawodowe. Jak poprawić motywację pracowników? Szczególnie w tak trudnym, jesiennym okresie?
To, że 17 proc. pracowników wykazuje niskie zaangażowanie w swoje obowiązki, niepokoi polskich pracodawców. Zwłaszcza, że coraz częściej na rynku słychać o trendzie „quiet quitting”. Ciche odchodzenie, bo tak nazywane jest to zjawisko, polega na rezygnacji z przekonania, iż praca powinna stanowić ważny element naszego życia. Osoby, które kultywują quiet quitting, wykazują mniejsze zaangażowanie w obowiązki zawodowe – robią absolutne minimum, którego wymaga pracodawca, bez wychodzenia z dodatkowymi inicjatywami.
Jak zmotywować pracowników?
Jednym z najpopularniejszych motywatorów dla pracowników są… pieniądze. Ale czy premie okresowe poprawią nastrój zatrudnionych i zmotywują ich do działania? Dodatkowe bonusy pieniężne są niezbędne, jednak działają krótkoterminowo. Co zatem tak naprawdę motywuje pracowników?
– Prawdziwa motywacja bierze się z warunków pracy i stosunku kadry zarządzającej do każdego pracownika – wyjaśnia ekspert od komunikacji, Sebastian Kopiej, CEO agencji PR Commplace. – Rolą dobrego menadżera jest wprowadzanie do zespołu pozytywnej energii i motywowanie do działania. Lider powinien ufać pracownikom. Dawać im jasno sprecyzowane zadania i sprawdzać, jak sobie z nimi radzą. Na pewno demotywująca jest ciągła kontrola. Dajmy zatem pracownikom wolną rękę i sprawdzajmy efekty.
Zaufanie to jeden z motywatorów do pracy. Jasno określone zadania zwiększają także efektywność osób zatrudnionych.
Metody na jesienną chandrę
Wiele osób boryka się z jesienną chandrą. Zdaniem eksperta kluczowe jest pobudzenie pracowników do działania. Świetnie sprawdzi się w takim przypadku wyjazd firmowy.
– Gdy za oknem plucha warto pomyśleć o wyjeździe integracyjnym. Dlaczego? Jesienią każdy z nas czuje się nieco gorzej. Zorganizowanie ciekawego wyjazdu da nową energię dla całego zespołu i wprowadzi atmosferę oczekiwania. A jaki kierunek wybrać? Świetnie sprawdzą się polskie góry, które wyglądają atrakcyjnie jesienią. Dają wiele możliwości: od korzystania z term, spacerów górskimi ścieżkami, aż po organizację ogniska. Ciekawy wyjazd integracyjny będzie motorem napędowym dla pracowników – zauważa ekspert z Commplace.
Jak jeszcze dobry lider powinien walczyć z jesienną chandrą pracowników? Pierwszym krokiem jest stworzenie zgranego i zmotywowanego zespołu. Podczas wyjazdu integracyjnego można także zadbać o team building. Ten świetnie sprawdzi się, szczególnie gdy na pokładzie są nowe osoby.
PwC przeprowadziło badanie na grupie prawie 200 właścicieli firmy, prezesów i przedstawicieli wysokiego szczebla. Wynika z niego, iż współczesny lider powinien być otwarty – zatem jeśli widzisz spadek motywacji u swoich pracowników warto pytać, jak można im pomóc. Być może dwa dni home office poprawią sytuacją lub przedłużony weekend. A jakie cechy powinien mieć dobry menadżer wg raportu PwC? To przede wszystkim umiejętność planowania (63 proc.), motywowanie pracowników (54 proc.), a także odwaga w podejmowaniu decyzji.
Mając na uwadze te cechy, a także dobre praktyki wynikające z doświadczenia, zadaniem lidera jest motywowanie pracowników, szczególnie w tak trudnych okresach, jak jesień czy zima. Gdy lider zauważa spadek motywacji, powinien podjąć natychmiastowe kroki. Brak zainteresowania ze strony menadżera może poskutkować nie tylko spadkiem aktywności pracowników, ale także chęcią zmiany pracodawcy.