Zaburzenia przetwarzania słuchowego u dzieci

Zaburzenia przetwarzania słuchowego u dzieci

Czy zdarza się, że Twoje dziecko zdaje się ignorować to, co do niego mówisz? Może wygląda, jakby Cię słuchało, ale nie reaguje i nie pamięta Twoich słów? Kiedy je pytasz, czy słyszy, odpowiada twierdząco, lecz nie rozumie poleceń i nie potrafi ich powtórzyć? Zamiast uważać, że dziecko jest złośliwe czy leniwe, zastanów się, czy nie ma problemów z przetwarzaniem słuchowym.

Termin „zaburzenia przetwarzania słuchowego” pojawił się w Polsce niedawno. Wielu rodziców i nauczycieli jeszcze nie zna jego objawów, przez co dzieci z trudnościami w odbiorze dźwięków bywają niesłusznie oceniane jako mniej zdolne. Słyszenie polega na pracy ucha, natomiast słuchanie zależy od przetwarzania informacji przez mózg.

Zaburzenie przetwarzania słuchowego

Dzieci z tym zaburzeniem mają trudności z wyższymi funkcjami słuchowymi. Ich mózg nie potrafi prawidłowo rozpoznawać i interpretować dźwięków, mimo że ucho działa poprawnie. Dlatego ważne jest najpierw wykluczenie wad słuchu podczas diagnozy.

Objawy

Dzieci z tym zaburzeniem mają trudności z koncentracją na dźwiękach i rozumieniem mowy, szczególnie w hałaśliwym otoczeniu. Mogą mieć problemy z nauką języka, identyfikacją źródła dźwięku, zrozumieniem dłuższych poleceń oraz z prozodią mowy.

Inne sygnały

  1. Problemy językowe:
    • Opóźniona mowa
    • Trudności w lokalizacji dźwięków
    • Problemy ze zrozumieniem złożonych poleceń
    • Zaburzenia prozodii mowy
  2. Trudności w percepcji słuchowej:
    • Wysoka wrażliwość na dźwięki
    • Problemy z pamięcią słuchową
    • Trudności w nauce na pamięć
    • Problemy z rozróżnianiem podobnych dźwięków
    • Trudności z rozumieniem czytanego tekstu i wielowątkowych poleceń

Konsekwencje braku diagnozy

Niezdiagnozowane zaburzenia mogą prowadzić do psychosomatycznych problemów i trudności w nauce. Dzieci mogą skarżyć się na bóle głowy, zmęczenie, reagować nadmierną emocjonalnością i mieć problemy w szkole.

Diagnoza

Diagnoza wymaga współpracy wielu specjalistów:

  • Audiolog-laryngolog: Wyklucza niedosłuch.
  • Psycholog: Ocenia funkcje poznawcze i emocjonalne.
  • Neurologopeda: Bada kompetencje językowe.
  • Pedagog: Ocenia umiejętności szkolne w zakresie czytania i pisania.

Terapia

Po diagnozie dziecko powinno być objęte terapią, która obejmuje:

  • Trening słuchowy: Ćwiczenia koncentracji, pamięci słuchowej i rozumienia mowy w hałasie.
  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne: Poprawa analizy i syntezy słuchowo-fonemowej.
  • Trening poznawczy: Ćwiczenia umiejętności organizacyjnych i rozwiązywania problemów.

Pomocny może być także cyfrowy system FM, który wzmacnia głos nauczyciela, ułatwiając dziecku różnicowanie dźwięków.

Rola rodzica

Rodzice powinni zwracać uwagę na niepokojące objawy, zapewnić właściwą diagnozę i terapię. Pamiętaj, że dziecko z tym zaburzeniem często czuje się zagubione, jakby było w obcym kraju, nie rozumiejąc lokalnego języka. Twoje wsparcie i właściwe podejście są kluczowe dla jego rozwoju.

Źródła:

W tej samej kategorii