Dlaczego niebo jest niebieskie? Skąd się biorą gwiazdy? I czym właściwie zajmują się mrówki? Dziecięce pytania potrafią zaskakiwać nawet najbardziej doświadczonych dorosłych. Spojrzenie na świat oczami dziecka wymaga nie lada wysiłku, lecz warte jest poniesionego trudu. Wspieranie naturalnej ciekawości dziecka, towarzyszenie mu, a w końcu przekuwanie jej w edukację – to lekcja, którą warto odrobić.
Naturalna ciekawość dzieci jest zakorzeniona głęboko w ich naturze. Już od najwcześniejszych lat życia maluchy są chętne do zadawania pytań i ciągłego poszukiwania odpowiedzi. To wrodzone zainteresowanie otaczającym światem jest fundamentem do dalszego rozwoju intelektualnego i społecznego. Badania neurobiologiczne wskazują, że dziecięca ciekawość ma swoje korzenie w strukturach mózgu odpowiedzialnych za budowanie wzmocnień i motywacji. Tak zwany „system nagrody” jest aktywowany podczas eksploracji i odkrywania nowych informacji. Mówiąc technicznie: neurotransmiter, czyli dopamina, pełniąca kluczową rolę w tym obszarze mózgu, jest uwalniana w odpowiedzi na nowe i ekscytujące bodźce, wzmagając tym samym uczucie przyjemności i motywując dziecko do dalszego eksplorowania świata.
Wyzwania edukacji
Neuroplastyczność mózgu to zdolność ludzkiego organizmu do przekształcania jego struktury i funkcji w odpowiedzi na doświadczenia oraz nowe bodźce. W przypadku dzieci, ta cecha jest szczególnie wyjątkowa i działa dynamicznie. Badania nad neuroplastycznością mózgu wskazują, że środowisko edukacyjne może wpływać na struktury mózgowe związane z uczeniem się i pamięcią. Dzieci, które uczestniczą w aktywnych, eksploracyjnych zajęciach, mają większe szanse na rozwinięcie zdolności poznawczych, w tym pamięci operacyjnej i umiejętności rozwiązywania problemów.
– Wspieranie naturalnej ciekawości dziecka i tworzenie stymulującego środowiska do rozwoju – to jedne z kluczowych zadań, przed którymi stajemy jako rodzice i edukatorzy. Sięgając po narzędzia, które pozwalają rozbudzić entuzjazm dzieci, zachęcamy je nie tylko do zadawania pytań i eksperymentowania, ale w dłużej perspektywie – do nauki. Mówimy tu o podejmowaniu wspólnych projektów badawczych, angażowaniu się w zainteresowania dzieci i towarzyszeniu im w ich codzienności – mówi Natalia Nowacka, dyrektor Centrum Nauczania Domowego.
W kierunku pasji
To właśnie temat ciekawości i rozwoju pasji w połączeniu z rozwojem kompetencji przyszłości będzie wiodącym tematem kolejnego live’a Centrum Nauczania Domowego. Najbliższa rozmowa będzie próbą odpowiedzi także na pytanie: jak projektować edukację, aby stała się ona fascynującą podróżą.
– 14 grudnia gościem rozpoczynającego się o 18:00 live’a z cyklu „Domowy punkt widzenia” będzie Anna Stańczak z GoITeens Polska. Spotkamy się, aby podyskutować o nauce odpowiedzialnego i wartościowego korzystania z najnowszych technologii – tak, aby przyniosła ona największe korzyści. Nie zabraknie również nawiązań do tematu nauki programowania, której konsekwencją jest wielokierunkowy rozwój, daleko wykraczający poza samo kodowanie – mówi prowadząca rozmowę Monika Kamińska-Wcisło, na co dzień promująca misję Centrum Nauczania Domowego, opartą na założeniach edukacji 4.0 oraz edukacji przyszłości.
Anna Stańczak z GoITeens Polska to pedagożka i dydaktyczka z dwunastoletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli i wspiera ich w rozwoju umiejętności pedagogicznych. W GoITeens Polska jest szefową działu Study, gdzie realizuje swoje zainteresowania związane z dydaktyką, projektowaniem kursów i wsparciem pedagogicznym edukatorów.
„Domowy punkt widzenia” to trwający już od dwóch lat cykl live’ów prowadzonych w formie wywiadów z ekspertami z różnych dziedzin. Każdego miesiąca Centrum Nauczania Domowego zaprasza do rozmowy specjalistę z zakresu wychowania, pedagogiki, psychologii dziecka, a także edukatorów pracujących w oparciu o nowe technologie, autorów książek i poradników dla rodziców. Spotkania „Domowy punkt widzenia” są odpowiedzią na pojawiające się pytania oraz potrzeby rodziców. Emisja live’ów odbywa się w internecie, a dostęp do nich jest bezpłatny dla każdego.
– Misją Centrum Nauczania Domowego jest wspieranie rodziców, którzy edukują swoje dzieci w ramach nauczania domowego, ale nie tylko. Podczas naszych spotkań promujemy nowoczesną edukację i pokazujemy rozwiązania, które mogą zmieniać codzienność uczniów, rodziców i nauczycieli. Staramy się także pokazać rodzicom, jak łączyć nowe technologie z edukacją domową, jak wspierać kompetencje XXI w., jak wykształcić dziecko na miarę potrzeb przyszłego świata – dodaje Natalia Nowacka, dyrektor Centrum Nauczania Domowego.
Wśród dotychczasowych gości projektu znaleźli się m.in. Dawid Łasiński, Pan Belfer – nauczyciel z Internetów, Aga Rogala – terapeutka rodzin; Sylwia Bujko (Holimama) – absolwentka certyfikowanych kursów u dr Rossa W. Greene’a oraz w Familylab® Jespera Juula; Angelika Talaga (GODMOTHER) – neurobiolog edukacyjny, trener rodziców; Krzysztof Maj – wykładowca na Wydziale Humanistycznym AGH, gdzie zawodowo zajmuje się fantastyką i grami wideo; Katarzyna Mitschke – pedagog i autorka książki pt. „Kiedy szkoła jest problemem?”; Wojciech Zaraś z Google for Education; Ewa Siemińska ze Zwolnionych z Teorii czy Katarzyna Jaszczak-Bukowska – autoryzowany trener Autodesk Robot z projektu Sieć na kulturę.