Według najnowszego badania EduNav, największego dotychczasowego badania polskiego podejścia do matematyki, przeprowadzonego przez platformę EduNav, większość uczniów w Polsce ocenia swoje umiejętności matematyczne na poziomie 3 lub 4. Blisko jedna trzecia uczniów przyznaje, że matematyka nie jest dla nich, a jedna piąta uważa, że to dziedzina jedynie dla wyjątkowo uzdolnionych umysłów. Szczególnie stresujące dla nich są oceny szkolne z matematyki, wpływające na ich samoocenę według 57% rodziców.
Uczniowie w Polsce najczęściej oceniają swoje umiejętności matematyczne na 3 (34,5%) lub 4 (30,2%). W międzynarodowym badaniu PISA, Polska zajmuje 15. miejsce pod względem umiejętności matematycznych, co stanowi spadek z 10. miejsca w 2018 roku.
Chociaż 59% uczniów zadeklarowało, że lubi matematykę, tylko 18% ma pozytywne doświadczenia z jej nauką. Dla 75% doświadczenia te były zróżnicowane, wpływając zarówno na zainteresowanie przedmiotem, jak i na strach przed nim. Dla 7% uczniów matematyka jest źródłem lęku.
Niemal 1/3 uczniów usłyszała od dorosłych, że matematyka nie jest dla nich. 20% słyszało, że można mieć albo umysł humanistyczny, albo ścisły, a 13% twierdzi, że matematyka to dziedzina dla wyjątkowych umysłów. 82% uczniów słyszało, że matematyka jest ważna, ale 22% uważa, że brak wiedzy matematycznej czyni ich łatwym celem oszustw.
Badanie wykazało również, że 41% uczniów nie lubi matematyki, a 17% kojarzy ją ze stresem, głównie związanym z ocenami szkolnymi. Aż 72% uczniów stresuje się sprawdzianami z matematyki, głównie ze względu na ich wpływ na oceny. Mimo to, 61% rodziców nigdy nie nakłada kary na dzieci za słabsze oceny z matematyki, a 57% zauważa, że te oceny wpływają na samoocenę ich dzieci.
Badanie miało na celu lepsze zrozumienie stosunku Polaków do matematyki, a jego pełne wyniki zostaną opublikowane w formie raportu. W trakcie konferencji “EduNav. Matematyka Jutra – szanse i wyzwania dla uczniów i dorosłych”, eksperci będą omawiać wyniki badania oraz dyskutować na temat aktualnych wyzwań i szans związanych z nauczaniem matematyki, również w kontekście rozwoju technologii.